Za pošiljajočo organizacijo (zavod Voluntariat) sem moral napisati nekaj o svojem doživljanju in delu tu v Jordaniji in nastalo je tole. Vi moji zvesti bralci, si lahko preberete zapis še preden ga bodo objavili :)
Pa ste me ujeli. Ravno v času, ko sem se znašel v manjši »krizici«,
in ko se sprašujem ali bo moje prostovoljsko delo v Jordaniji sploh komu
koristilo bodisi tukajšnjim beguncem bodisi vsaj meni samemu, pride spodbuda,
naj napišem kaj o svojem doživljanju in svojem delu. Priznam, da sem ob tem
najprej pomislil: »Pa kaj pa naj napišem?!« a sem se po kratkem premisleku
zavedel, da sem v teh štirih mesecih, ki so za menoj, doživel že marsikaj in
premišljeval že o marsičem, na kar v takih trenutkih »krizic« kar prehitro
pozabim. Naj vam torej na kratko predstavim, katere so tiste najpomembnejše
izkušnje, ki mi jih je Jordanija podarila do sedaj.
Že od vsega začetka so se moja razmišljanja najbolj vrtela
okrog beguncev in begunstva. Razumljivo, saj je vendar moje glavno delo tu
poučevanje angleščine otrok v begunskih taboriščih. Najprej, se spomnim, me je
presenetila zunanja podoba taborišč, ki ju po tem, ko smo ju prvič obiskali,
sploh več nisem mogel imenovati »taborišči«. Zame bi bila boljša beseda »vasi«
ali pa celo »mesti«, saj kot prvo v enem živi okrog 20 000, v drugem pa okrog
25 000 ljudi (manjše od njiju bi po št. prebivalcev slovenskih mest pristalo na
osmem mestu, takoj za Novim mestom), kot drugo pa njun izgled še zdaleč ne
spominja na to, na kar pomislim, ko slišim besedo taborišče - torej na veliko
področje posejano s šotori oz. v najboljšem primeru s kontejnerji. Taborišči,
ki ju obiskujemo mi, sta stari že skoraj petdeset let in sta temu primerno tudi
kolikor toliko ustrezno pozidani. Pri tem seveda ne smemo pozabiti, da sem v
Jordaniji obiskal le dve begunski taborišči in da vsa, sploh pa novejša
taborišča za Sirske begunce, niso taka kot ti dve.
Nadalje sem veliko razmišljal o begunstvu na sploh, še
posebej v povezavi z vsemi temi oboroženimi spopadi, ki se odvijajo povsod
okrog »alhamdulillah« mirne Jordanije. Že samo sirskih beguncev je do danes že
več kot 3,5 milijonov. Nekje sem prebral, da je število beguncev in zaradi
oboroženih spopadov razseljenih znotraj lastnih držav na svetu dandanes
najvišje po drugi svetovni vojni. Kljub temu pa se mi zdi, da doma tega sploh
ne občutimo in se ne zavedamo. Kdo ve, kako si Slovenci v povprečju sploh
predstavljajo begunce, recimo begunce iz Bližnjega vzhoda? Da so to
neizobraženi, nerazgledani, ubogi, travmatizirani, ozkogledi muslimani?
No, če si jih predstavljajo tako, njihove predstave niso
daleč od tistih, ki sem jih nedolgo nazaj imel sam. Res da sem v prejšnjih
oznakah malo pretiraval, ampak prav tako je tudi res, da o beguncih nisem imel
tako razdelane predstave, kot sem jo prek spoznavanja nekaterih ljudi in ogleda
nekaterih filmov (npr. The return to Homs in Io sto con la sposa), pridobil tu.
Nikoli si begunca nisem predstavljal npr. kot mladega študenta računalništva,
kristjana, navdušenega nad ameriško rock glasbo (še posebej skupino Sistem of a
down), ki v Jordaniji tudi sam dela v eni od nevladnih organizacij, da pomaga
komu drugemu kot beguncem. Ali pa kot gospo, mamo štirih otrok, ki je bila v
Siriji učiteljica angleščine, sedaj pa se po najboljših močeh trudi, da bi
otrokom, ki so tako kot ona pribežali v Jordanijo, posredovala čim več znanja
angleščine in jim tako lepšala sedanjost ter omogočala boljšo prihodnost. Ali
pa kot zdravnika v petdesetih letih, ki si s svojo ženo in sinom prizadeva
priti v Evropo. Na kratko, begunca si nisem predstavljal kot enega izmed nas in
dragoceno je, da so sedaj moje predstave precej bolj osebne in konkretne, ne
toliko odmaknjene in posplošene.
Kar se pa tiče bolj konkretno mojega dela tu … Hm, najprej
sem hotel ta zapis strogo razdeliti na prvi del: moje doživljanje in drugi del:
moje delo. Pa sem si pravkar rekel: »Pa saj to je to, to je moje delo.« Ravno
moje delo, to da hodim v begunsko taborišče ali pa v mesto Sahab z dejavnostjo
poučevanja angleščine (čeprav cilj našega dela ni zgolj to, ampak predvsem
medkulturni dialog) in se tam srečujem z ljudmi, ki s tem, ko jih spoznavam,
spreminjajo moje stereotipe in predstave, ravno to kroji moje doživljanje, kaj
pa drugega. In če pogledam še malo širše, mar je moja vloga tu res samo v
tistih šestih urah dela z begunci na teden? Je samo to tisto, kar prinaša »korist«?
Če bi gledal le tako, bi se res lahko vprašal, zakaj sem sploh tu? Otroci si
komaj da zapomnijo kakšno novo angleško besedo, ure pogosto (sploh po zimi)
odpadajo, nekaj časa delam z eno skupino, potem se število udeležencev
zmanjšuje, pa se vodstvo odloči, da bi bilo dobro začeti z novo skupino. Nekaj
časa delam z eno skupino, potem pa mi organizacija dodeli novo in staro
prevzame kdo drug, ki ne ve čisto dobro, kaj smo se mi že učili in kaj še ne.
Ne znam niti toliko arabščine, da bi lahko otroke naučil vsaj osnovnih pravil
slovnice (npr. da je v angleščini ves čas treba uporabljati glagol biti, ko ga
arabščina skoraj ne pozna. »Jaz utrujen,« to je to, nobenega »sem«). Na začetku
me delo navduši, ko pa je treba vztrajati in vsak teden pripraviti kaj novega,
kaj zabavnega, da bodo otroci sodelovali, se pogosto zavem, da predvsem v
pripravah ur ni nekega veselja ampak le še trud.
Ni komentarjev:
Objavite komentar